Husorden for ejerforeningen Strandgade 47, Grollowstræde 2, 4, 6
Beskrivelse vedrørende brug af ejendommens fællesområder samt orden i al almindelighed. Info for alle ejere og beboere. Ligger på Probo så alle kan læse det.
Udarbejdet af ejerforeningens bestyrelse.
Trappevask: Rengøring i opgangen Strandgade 47, foreståes af ejerne selv, med én rengøring per uge 5 uger om året - pr. lejlighed efter følgende plan:
| Lejlighed | Uger |
| 2. TV | 4, 5, 6, 7, 8 |
| 2. TH | 9, 10, 11, 13, 15 |
| 1. TV | 33, 35, 37, 39, 40 |
| 1. MF | 41, 42, 43, 44, 45 |
| 1. TH | 17, 19, 21, 23, 25 |
| ST.TV | 46, 47, 48, 49, 50 |
| ST. TH | 51, 52, 1, 2, 3 |
Denne plan er også opslået under trappen i stueplan.
Rengøring indebærer: Tørre vindueskarme og postkasser af for støv og andet. Måtterne bankes af. Fejning og vask af linoliumsgulvet med brun sæbe eller probat. Hvor der måtte stå sko og lignende udenfor lejligheden er beboeren der ejer skoene og andet selv ansvarlig for rengøring under disse genstande. Såfremt ejerne af sko, stativer og andet ikke får gjort rent vil bestyrelsen påtale dette forhold og bede vedkommende om at gøre rent eller flytte sine ejendele bort fra fællesområdet. Alt rengøringsgrej findes i cykelskuret/redskabsrummet i gården. Hvis der mangler noget, bedes man give besked til bestyrelsen.
Kæledyr: Man har lov til at have kæledyr i lejlighederne så længe de ikke er til gene for de andre i ejendommen. Det har ikke været et problem de sidste mange år så vi fastholder at beboerne kan finde ud af det sig imellem. Hvis man skulle opleve gener bør man snakke med ejeren af dyret. Hvis der skulle være behov kan man dernæst kontakte bestyrelsen.
Fælles arbejdsdage: Ejerforeningen afholder typisk 4 arbejdedage om året. Det er dage hvor vi mødes søndag formiddag og laver forskelligt forefaldende arbejde på vores gamle fine ejendom. Formålet med dagene er vi mødes og spiser morgenmad kl. 10 og aftaler hvad der skal laves. Eks på typisk dagsorden kunne være oprydning og organisering af redskabsrum samt skralderum, luge bede, male døre/port, rette fliser, udplante blomster, feje gården, reparere eller udskifte ødelagte systemer, tjekke røgalarmer, tømme tagrender mm.
Man har som ejer forudbetalt 400,- pr. arbejdsdag, hvilke man får retur såfremt man deltager på arbejdsdagene. Man får altså i alt 1600,- retur hvis man deltager i alle de fire arbejdsdage. Man kan i udgangspunktet ikke udeblive fra arbejdsdagene og stadig få pengene retur med mindre man kan lave en aftale med den ansvarlige person der registrer fremmøde om fx at male porten en anden dag der passer. Idéen er at vi mødes og skaber relationer, laver en del arbejde der ellers ikke ville blive lavet eller skulle betales for af håndværkere.
Brug af gården: Brugen af gården er for alle de ti lejligheders beboere. Dvs at grill, puder, møbler og havegrej etc der står i redskabsrummet er til fri afbenyttelse af beboerne i ejendommen. De frugter og grøntsager samt urter der dyrkes i gården er også til fri benyttelse for alle beboere med mindre andet er aftalt.
Gårdudvalget: Gårdudvalget består af 2-4 beboere. De fastsætter hvad der er nødvendigt at lave og indkøbe for at vedligeholde og forskønne gården. Tanken er vel at der er en plan og dermed en rød tråd i hvordan gården gradvist formes efter en ikke- formuleret vision. Udvalget sørger for indkøb af have-redskaber, planter og urter og havemøbler mm.
Udvalget forsøger at følge op på bestyrelsens overordnede “vision”/målsætning der er at gradvist bringe ejendommen tættere på en autentisk klassisk 1770 udseende bygning, både indendørs og udendørs. Dette naturligvis under hensyntagen til at ejendommen har gennemgået århundrerers renovationer og fornyelser der er formålstjenlige og lovpligtige mm. Dette skal ses som et slags opgør med den horrible moderne og grimme renovation af ejendommen der blev foretaget i 1980 hvor ejendommens indre blev renoveret som et moderne kommunalt institutionelt foretagende. Se andetsteds (plan om renovering af opgangen) bestyrelsens formuleringer vedr. visionen.
Cykelparkering: Der er mulighed for at parkere sin cykel i redskabsrummet/cykelrummet. Der er plads til 5-6 cykler derinde. Derudover er der plads til omkring 4-5 cykler i porten. Ikke flere, idet brandfolkene skal kunne komme forbi i tilfælde af brand. Det er også irriterende for os alle hvis der hober sig for meget op i porten. Det vil meget indlysende sige at der ikke er plads til at hver beboer har mere en én enkelt cykel stående dernede. Har man flere cykler kan man opbevare dem i kælderen.
Affaldsordning: lige nu huser affaldsrummet to affaldsbeholdere der benyttes af tre beboere. Alle beboere har muligheden for at benytte ordningen. Det gøres ved at kontakte Kasper og lave aftale derom. De resterende 7 lejligheder går lige nu selv ned med deres skrald til skraldeøen.
Ro og hensyn til naboer: I alle almindelige beboelsesejendomme har man en husorden der betyder at der skal være en alm grad af ro i lejlighederne fra kl. 22:00 til kl. 08:00 på hverdage.
Dvs. at støvsugning, tøjvask, brug af støjende redskaber som vinkelslibere, skruemaskiner, multitools/feincuttere etc. ikke må benyttes i nævnte tidsrum, med mindre andet er aftalt med og accepteret af alle naboer.
Det samme gælder lørdage og søndage efter kl. 14:00.